dnbe_3D_no-svart-trykk
01 v%c3%a5rprogram-2020rules-of-behavior jpg

Rules of Behaviour II: Det Norske Blåseensemble med pianist Michael Wollny

Billetter

22.01
KL 19:00
Brygga Kultursal - Halden
23.01
KL 19:00
Moss kulturhusKulturhus, Samfunnsalen - Moss
Vakkert, nært og utfordrende
Vår Artist in Residence er tilbake, og med Rules of Behaviour II flyr sanntidsmusikk-prosjekt vårt videre, under ledelse av Geir Lysne. Vi er stolte og glade over muligheten til å samarbeide med en av Tysklands ledende pianosolister. Vi ser frem i mot nye perspektiver og utfordringer når vi nå skal skape mer spennende musikk sammen!
«Rules of behaviour» kan enklest oversettes med «adferdsregler». I sin introduksjon til konsertene kalt «Rules of behaviour I» sammenlignet kurator for Det Norske Blåseensemblet, professor, komponist og orkesterleder Geir Lysne, «spillereglene» for musikken Blåseensemblet skulle skape sammen med pianisten Michael Wollny med de genetiske kodene som gjør at fugler lykkes med å fly og manøvrere i store formasjoner. De felles referansene som gjør at fugleflokkene beveger seg dit de skal, uten at kaos eller kollisjoner inntreffer. Udiskutabelt et av naturens flotteste og mest slående fenomener.
 
Geir Lysne har de siste årene utviklet prosjektet «Sanntidsmusikk» sammen Det Norske Blåseensemblet, og spesielt i samarbeidet med Michael Wollny har denne banebrytende virksomheten begynt å få mer og mer nasjonal og internasjonal oppmerksomhet. I et intervju med Musikkmagasinet i Klassekampen tidlig i oktober sa Lysne følgende; - Det er komponering i nåtid, improvisasjon. Som i all improvisasjon er sanntidsmusikk basert på erfaring og forberedelser i hva som musikalsk kan komme til å oppstå på en konsert, og hvordan man forholder seg til de ulike musikalske parametere og impulser fra involverte deltakere. 
 
- Vi har improvisert rundt ikoniske verk av Debussy og Stravinsky og til stumfilmgrøsseren «Nosferatu» fra 1922. Jeg bestemte tidlig at vi ikke skulle nærme oss koblingen improvisasjon = jazz. Dette er bygget på Blåseensemblets høye nivå med klassisk skolerte og trente utøvere. I sanntidsmusikksammenheng bruker altså musikerne ikke noter, men lener seg på erfaring og kompetanse. 
 
Det er essensielt at musikerne lytter intenst til hverandre, og Lysne trekker frem pianisten Wollnys spesielle årvåkenhet i samarbeidene mellom han og Blåseensemblet. 
 - Selv om Wollny er en teknisk virtuos pianist, så er hans rolle i sanntidsprosjektene ikke å skinne som solist, han er en medspiller, en del av et møtepunkt, understreker Lysne 
            
«Rules of Behavior» er det fjerde prosjektet som Blåseensemblet og Wollny gjør sammen og samarbeidet har allerede brakt dem til store tyske konsertsaler som Alte Oper i Frankfurt og Berliner Philharmonien i Berlin.
 
Wollnys nye rolle som Blåseensemblets «Artist in Recidence» innebærer at han ytterligere kan fordype seg i sanntidsmusikken som utvikles under Geir Lysnes kurator-ledelse. Det helt spesielle med sanntidskonsertene er at de i sin natur er helt unike. Den som har fått med seg en av «Rules of Behaviour»-konsertene har opplevd noe som bare skjer der og da, innenfor de omtrent nitti minuttene som konsertene varer.  Musikerne unngår å kopiere det de har gjort tidligere, selv om det i seg har vært suksessfullt. Det innebærer selvfølgelig en større musikalsk «risiko», men også store belønninger for både musikerne og tilhørerne som kan få med seg «one-of-a-kind» magiske musikalske hendelser. 
 
Med «Rules of Behavior II» fortsetter Det Norske Blåseensemblet, Michael Wollny og Geir Lysne å bygge videre på de musikk-telepatiske signalene som oppstår når 23 musikere flyr i flokk. 

Medvirkende

Michael Wollny
Geir Lysne
Det Norske Blåseensemble

Andre relaterte konserter