Poulenc
En del av HaldenSessions
Barokkeksperten Mark Bennett ville utnytte messingseksjonen til Det Norske Blåseensemble i denne konserten. Resultatet lar barokktrompeten være ledestjerne rundt i Europa, samtidig som musikerne får en real teknisk utfordring.
Vi starter i Italia, med åpningsfanfaren fra Monteverdis opera Orfeo. Et av de aller første melodiske stykkene som noensinne er skrevet for trompet. Deretter reiser vi til Tyskland for å spille Pezels sonate for to trompeter, som Bennett her har arrangert for messing. Høres melodien kjent ut? Temaet ble senere stjålet av Paganini og brukt i hans populære variasjoner for fiolin.
I England blir vi hilst velkommen av en kort fanfare skrevet av en anonym komponist. Så følger den vakre arien “To God our strength” av Händel, som opprinnelig ble skrevet for bass sanger og solotrompet. Händel ble født i Tyskland, men levde store deler av livet sitt i London, så vi velger å kategorisere ham som engelsk her.
Rørende vakre “Thou knowest, Lord” av Purcell blir ikke noe mindre vakker fremført av fire tromboner. Deretter får du “Fanfare for St. Edmunsbury” av Benjamin Britten, skrevet for 3 trompeter i 3 tonearter og 3 taktarter. Britten elsket musikken til Purcell, noe som kan høres i komposisjonene hans. “Fanfare for St. Edmunsbury” skiller seg fra resten av programmet ved å være skrevet på 1950-tallet. Bennet synes den er så bra at den fikk en plass likevel.
Vi blir hilst farvel av Purcell’s “Suite from Fairy Queen”. At Purcell dukker opp for andre gang, er ikke tilfeldig. I følge Bennett er han Storbritannias beste komponist noensinne.
Konserten avsluttes sør i Böhmen, med to stykker av Rittler. Først “Sonate”, som opprinnelig ble skrevet for 2 cornettoer og 4 tromboner. Kronen på verket er berømte “Ciaccona”, som i følge Bennett var helt umulig å utelate.
Toccata
Claudio Monteverdi
Canzona Terza a 4
Biagio Marini
Intrada from Music for King James III
Anon
To God Our Strength Sing Loudand Clear
Georg Friderich Handel
Thou knowest Lord
Henry Purcell
Fanfare for St Edmundsbury
Benjamin Britten
Symphony from Fairy Queen
Henry Purcell
Sonata no 69
Johan Christoph Pezel
Sonata a6
Philipp Jakob Rittler
Ciaccona a7
Philipp Jacob Rittler
Britiske Mark Bennetts interesse for den naturtrompeten og historisk fremføringspraksis ble først vekket mens han var student ved Londons “Royal College of Music”. Siden den gang har han opptrådt og turnert med noen av verdens beste periodeinstrumentensembler, inkludert “The English Concert”, “The English Baroque Soloists” og “Orchestra of the Age of Enlightenment”. Han har også gjort et vell av innspillinger.
Selv om barokktrompeten tar mye av Bennetts tid, er han ikke fremmed for annen type musikk. Han har spilt trompet i store moderne symfoniorkestre (London Philharmonic Orchestra, London Symphony Orchestra og Royal Philharmonic Orchestra), West End Musical-orkestre (Andrew Lloyd-Webber’s Cats), og i over 100 filmer, inkludert Shakespeare in Love og Stargate.
Bennett bor nå i Oslo, og har etablert mange, gode relasjoner til ensembler og artister i Norge, både som trompetist og dirigent. Han er spesialist i historisk fremføringspraksis, både på originale og moderne instrumenter. Bennett har blant annet dirigert KORK, Barokkanerne, Kongelige Norske Marines Musikkorps og Det Norske Blåseensemble.
17 konserter og masse ekstramateriale. Klassisk, jazz, opera, samtid, sanntid og mye mer. Alt spilt inn på fem historiske konsertsteder i Halden under nedstengningen våren 2021.
Thorstein Granly, direktør i Det Norske Blåseensemble, ønsker velkommen til HaldenSessions og forteller deg litt mer om både festivalen og ensemblet.
Hva er egentlig klassisk musikk? Det er et godt spørsmål, med flere svar. I dagligtale blir begrepet vanligvis brukt om europeisk kunstmusikk fra barokken til tidlig på 1900-tallet, men selv Store Norske Leksikon opererer med flere definisjoner. Klassisk musikk kan nemlig være både musikk som hører til perioden klassisismen, kunstmusikk (som motsatsen til populærmusikk og folkemusikk) og musikk som har fått et slags “kvalitetsstempel” og ikke er knyttet til en bestemt epoke. Med bakgrunn i det, og for å unngå å grave oss ned i begreper neoklassisisme og wienerklassisisme, har vi i HaldenSessions valgt å favne litt bredt i vår kategorisering av klassisk musikk. Så håper vi at vi unngår sinte brev fra de med mange studiepoeng i musikkhistorie.
Om konsertstedet:
Brygga Kultursal er Haldens storstue. Salen ble bygd som følge av at Det Norske Blåseensemble ble etablert og trengte gode øvingslokaler i byen. Den ble innviet med stort åpningsshow i 2008. Ensemblet disponerer salen 180 dager i året. De resterende dagene huser den andre lokale aktører, nasjonale artister og internasjonal musikk i verdensklasse. Kapasiteten i Brygga Kultursal har med årene blitt sprengt. Det er en av årsakene til at Det Norske Blåseensemble sammen med Kynningsrud AS har tatt initiativ til å bygge et nytt konsert- og teknologihus i Halden.
Les merEn del av HaldenSessions
En del av HaldenSessions
En del av HaldenSessions