FAÇADE – An entertainment
En del av HaldenSessions
I denne konserten får du høre to vakre verk fra begynnelsen av 1900-tallet. Dette var midt under storhetstiden til kommandantboligen på Fredriksten Festning, som fungerer som en høytidelig scene.
Det første stykket er skrevet av den tsjekkiske komponisten Leoš Janáček (1854–1928). Han var i store deler av livet kjent som pianist og organist, og slo først gjennom som komponist omtrent da han rundet 50. Stykket du får sats 1 og 4 fra her heter “Mladi”, som betyr ungdom. Her ser 70 år gamle Janáček tilbake på tiden sin som barn og ungdom i Brno. Janáček vokste opp nær et kloster, og den første satsen kan gi assosiasjoner til lyden av et munkekor i prosesjon. Den andre satsen er full av elementer fra folkemusikken.
Stykket er skrevet for en vanlig blåsekvintett bestående av fløyte, obo, klarinett, horn og fagott. I tillegg har Janáček lagt til en bassklarinett, som er veldig uvanlig.
Det neste stykket er komponert av den franske impresjonisten Maurice Ravel (1875–1937). Ravel har skrevet ufattelig mye musikk, men er kanskje mest kjent for sin Bolero. Stykket du får høre her, har fått navnet “Le Tombeau de Couperin”, eller “Gravstenen til Couperin”. Couperin var en annen fransk komponist, som levde rundt 200 år før Ravel. Selv om navnet kan tilsi det, er ikke stykket skrevet til minne om ham. Over hver sats hadde Ravel i stedet skrevet navnet på venner som falt under 1. verdenskrig.
“Le Tombeau de Couperin” ble opprinnelig skrevet for piano, før Ravel selv skrev om stykket for fullt symfoniorkester. Versjonen for blåsekvintett, som du får høre her, er arrangert av amerikanske Mason Jones.
Musikalsk leder: Steinar Granmo Nilsen
Mládí (Allegro, Allegro animato)
Leoš Janáček
Le Tombeau de Couperin (Prélude, Forlane, Rigaudon)
Marurice Ravel
Hornist Steinar Granmo Nilsen forteller deg litt om musikken som står på programmet – og hvorfor impresjonistisk musikk må spilles mer fransk enn norsk.
17 konserter og masse ekstramateriale. Klassisk, jazz, opera, samtid, sanntid og mye mer. Alt spilt inn på fem historiske konsertsteder i Halden under nedstengningen våren 2021.
Thorstein Granly, direktør i Det Norske Blåseensemble, ønsker velkommen til HaldenSessions og forteller deg litt mer om både festivalen og ensemblet.
Hva er egentlig klassisk musikk? Det er et godt spørsmål, med flere svar. I dagligtale blir begrepet vanligvis brukt om europeisk kunstmusikk fra barokken til tidlig på 1900-tallet, men selv Store Norske Leksikon opererer med flere definisjoner. Klassisk musikk kan nemlig være både musikk som hører til perioden klassisismen, kunstmusikk (som motsatsen til populærmusikk og folkemusikk) og musikk som har fått et slags “kvalitetsstempel” og ikke er knyttet til en bestemt epoke. Med bakgrunn i det, og for å unngå å grave oss ned i begreper neoklassisisme og wienerklassisisme, har vi i HaldenSessions valgt å favne litt bredt i vår kategorisering av klassisk musikk. Så håper vi at vi unngår sinte brev fra de med mange studiepoeng i musikkhistorie.
Om konsertstedet:
Kommandantboligen ligger utenfor selve festningen, og ble bygget i 1830. Før det bodde kommandanten i indre festning, men den brant ned sammen med hele Halden by i 1826. Kommandantboligen var representasjonsbolig for kommandanten og bolig for ham og familien. Siste kommandant flyttet ut så sent som i 2002. Siden har den blitt brukt til utleie. Det er to store stuer i boligen. Kongestuen, med bilder av kongene som har regjert mens boligen har eksistert, og storstuen, som er den beste til å huse konserter og større arrangementer.
Les merEn del av HaldenSessions
En del av HaldenSessions
En del av HaldenSessions