veronicavangroningen dnbe-barokk17-8
Stian Aareskjold med Det Norske Blåseensemble. Foto: Veronica Van Groningen

Unik Händels Messias

Det finnes knapt et kirkerom som ikke fylles med lyden av Händels guddommelige verk Messias i førjulstiden. Det Norske Blåseensemble er intet unntak.
For både østfoldingen og ensemblet har librettoen med bibelske tekster blitt en kjærkommen juletradisjon. Og for det oppmerksomme musikalske øret serverer Det Norske Blåseensemble Händels Messias med en annerledes vri.
 
Ensemblets egen Stian Aareskjold har arrangert verket og gleder seg til å presentere en helt unik versjon.
 
– Vi krydrer verket med fløyter, obo, engelskhorn, obo d'amore, klarinetter, bassethorn, sopransaxofoner, fagotter, kontrafagott, sackbuts, naturhorn, naturtrompeter, barokkpauker, barokkcello, barokkbass, orgel, cembalo, kor og et knippe fremdragende solister. Halleluja og vel bekomme, sier Stian.
 
Mens du venter på de lune desemberdagene gir vi deg selve historien om tilblivelsen av det berømte verket. Om hvordan en libretto med bibelske tekster, en deprimert komponist og 23 sagnomsuste dager resulterte i et av verdens mest kjente, musikalske verk.
 
God førjulstid og velkommen til konsert!
 
 
Historien

Messias er det mest kjente oratoriet av Georg Friedrich Händel og har bidratt sterkt til at han ble en verdenskjent komponist. Han komponerte oratoriet i tiden fra 22. august til 14. september 1741, og det ble urfremført under en veldedighetskonsert i Dublin 13. april 1742. På denne tiden skal Händel ha vært gjeldtynget, deprimert og syk eter en lang karriere fylt med seier og suksess, spektakulære investeringer, fiaskoer og brutal konkurranse.

Det hele startet med at presten og forfatteren Charles Jennens – en god venn og samarbeidspartner – kom med en helt ny libretto (tekst) til Händel. Dette var en samling bibeltekster som omhandlet Jesu liv, og han ville at Händel skulle bruke dem som utgangspunkt for et engelsk oratorium. Komponistens første reaksjon skal ha vært at han kastet alle tekstene fra seg fordi han ikke orket å skape noe. Senere tok han tekstene tilbake og startet arbeidet.

I løpet av 23 dager hadde han skrevet hele Messias verket – på ikke mindre enn 260 håndskrevne sider med cirka tre timer musikk. Vi får trolig aldri vite hva som egentlig skjedde disse tre ukene sensommeren i 1741. Noen skildrer Händel med øynene fulle av tårer mens oratoriet ble notert i et rasende tempo, mens andre kilder antyder at høyere makter styrte pennen. Historien forteller også at Händel skrev seg frisk fra sin depresjon og fikk kreftene og livet tilbake. Uansett ble dette oratoriet en gedigen suksess fra første fremføring, og har siden den gang beholdt sin ikonstatus.

Verkets tekster er utelukkende hentet fra Det gamle og Det nye testamentet, og de tre delene konsentrerer seg om profetiene og fullbyrdelsen av disse, om lidelsen og opp standelsen og den siste om Messias og livet eter døden. Oratoriet er ikke liturgisk musikk – altså ikke skrevet for bruk i messe – men har etter Händels død blitt et av de mest sentrale verk som knytes til vår adventstid og julefeiring. For hvem kjenner vel ikke igjen det legendariske hallelujakoret som avslutter annen del?

andre relaterte nyheter

sirkka-liisa 980x650
Tidligmusikk
En godbit for tidligmusikkentusiaster
LES MER
inger johanne 980x650
Tidligmusikk
Oppriktig glad i Bach
LES MER
steinar 980x650
Tidligmusikk
– En ørevekker av dimensjoner
LES MER
Det Norske Blåseensemble
Tollbugata 4-6, 1767 Halden, P.B. 122,
N-1751 Halden, Norway
TEL: +47 69 17 82 50 (09.00-15.00)
HOVEDSPONSOR:
kyncmyk lang ramme 2017