Wigum_Facebook_980x650
Dirigent Torodd Wigums selfie fra Fredriksten festning.

Mr.#Sniksymfonisering på Haldens tak

Har du noen gang sett hatske ytringer i kommentarfelt bli besvart med lenker til nydelig klassisk musikk? Ja, da har du blitt utsatt for #sniksymfonisering. Torodd Wigum er mannen bak fenomenet som møter hat med symfonisk folkeopplysning. Nå tilbringer han uken i Halden i anledning VinterRiss med Det Norske Blåseensemble.
Opprinnelig bratsjist, nå anerkjent som freelance-dirigent for de fleste av landets profesjonelle orkester, korps og operaoppsetninger. Torodd Wigum snakker varmt og lenge om formidling av den klassiske musikkarven. Og om hvordan han selv går til verks for å nå inn i stuene i det ganske land.   
 
Blant annet er han mannen som først tenkte tanken om Grieg minutt for minutt. Han lanserte idéen til komponistene Håkon Berge og Asbjørn Schaathun som resolutt tok stafettpinnen videre til NRK. Resultatet ble en gedigen nasjonal musikkdugnad der over 600 sangere og musikere viste Edvard Griegs betydning for norsk musikkliv – i en 30 timer lang direktesending på NRK2.  
 
Wigum klekket også ut idéen om #framsnakkfredag. Å bruke sosiale medier til å løfte andre opp og frem. Så er han også kjapp til å ta en selfie med komponister når det byr seg en anledning. Nettopp fordi han mener komponister får for liten oppmerksomhet i mediene.
 
– Det som ikke fortelles i de tradisjonelle mediene må fortelles av oss selv. Vi forvalter en kunstarv som er uendelig. Gjennom #sniksymfonisering har jeg blitt enda mer bevisst på det selv, også. Tanker om hva man driver på med og hvorfor, sier Wigum.
 
 
Med hjerte for ungdommen 

Det er Wigum i rollen som dirigent vi møter etter dagens musikalske prøver med Det Norske Blåseensemble. Han gjester byen i anledning samtidsmusikkfestivalen VinterRiss’ åpningskonsert. Blant annet er konserten en flott arena for fylkets unge komponister. Musikklinjeelever fra hele fylket inviteres til å komponere egne verk som fremføres av Det Norske Blåseensemble.
 
Wigum dirigerer ofte konserter for barn og unge og er fast dirigent for Norsk Ungdomssymfoniorkester, NUSO. Han forteller at arbeid med ungdom ligger hjertet nære.
 
– Det handler om overlevering. At ungdommen skal få tilgang på de ressursene de trenger og føle seg løftet inn i kulturlivet. VinterRiss er en fin måte å involvere på. De unge komponistene blir tatt på alvor og får fokuset et øyeblikk. Det er en anledning til å komme tett på det profesjonelle musikklivet. Og en måte å få vist frem at det vi driver på med ikke er så veldig rart og sært. Det er ikke sånn at man må kunne og vite så mye for å få utbytte, smiler dirigenten.
 
Festningsselfie 

Følgere av den anerkjente dirigenten i sosiale medier har allerede fått med seg Wigums Halden-selfie. Dog uten komponist, men med den uslåelige utsikten fra Fredriksten festning som bakteppe.
 
– Jeg har vært her og jobbet med VinterRiss én gang tidligere. Byen er kjempefin og jeg trives godt i samarbeidet med ensemblet. Så fikk jeg meg endelig en tur på festningen og det ble en Facebookstatus av det. Det må til når man jobber freelance, smiler Torodd Wigum.
Wigum%20med%20Kirkeparken_980x650
Dirigent Torodd Wigum med elevene fra Kirkeparken videregående skole. Foto: Det Norske Blåseensemble
Om åpningskonserten – VinterRiss 2019


Tradisjonen tro samarbeider Det Norske Blåseensemble og nyMusikk Østfold om konsert i Brygga Kultursal i Halden, i forbindelse med årets VinterRiss-festival i Østfold.
Åpningskonserten på samtidsmusikkfestivalen VinterRiss innledes hvert år med en urfremføring av et bestillingsverk til Det Norske Blåseensemble. På konserten deltar dessuten rundt 30 unge komponister fra fire av fylkets videregående skoler med musikklinje, med egne og kollektive verk skrevet spesielt for anledningen etter modell fra ung. kom med Oslo Filharmoniske Orkester.
 
I anledning VinterRiss 2019 har Håkon Berge rekomponert sitt eget verk Nanawatai for slagverkstrioen SISU og Det Norske Blåseensemble. Berge beskriver eget verk som følger:
 
«Nanawatai er et afghansk uttrykk som betyr ‘nåde’ – noe tilsvarende det gamle norske ordet ‘grid’ – å be om nåde. Musikkverket NanawataiTwo har vært på en lang reise før det nå fremstår som et konsertstykke for de tre slagverksolistene i SISU og Norske Blåseensemble.
 
I 1984 hadde den Nationale Scene i Bergen verdenspremiere på teaterstykket Nanawatai av den amerikanske dramatikeren William Mastrosimone. Jeg skrev musikken til forestillingen for to slagverkere og elektronikk. Jeg ble liksom aldri helt ferdig med dette teatermusikkmaterialet.  Så da den nystartede slagverkstrioen SISU ba om et nytt verk, fant jeg endelig en situasjon der materialet kunne videreutvikles, og nå stå på egne ben som et selvstendig verk. SISU urfremførte verket under Ultima-festivalen i 1994. Senere har de fremført verket anslagsvis hundre ganger.
 
Så fikk det hvile, før tilfeldigheter gjorde at jeg ønsket å skrive ende et nytt verk basert på det originale stoffet, men denne gangen koble inn vårt fremste blåseensemble. Det verket dere nå får høre, er forhåpentligvis en ny ‘anrikning’ av et rytmisk stoff jeg har levd med siden tidlig 80-tall».
 

andre relaterte nyheter

DSC09862
Klassisk musikk, Klassisk improvisasjon, Annet
Mer musikk på hjemmebane
LES MER
Guro_980x650
Annet
Guro Kristine Kitterød: Ung trombonist med store planer
LES MER
Vilde_980x650
Annet
Vilde Hersleth: Virtuos gårdsjente årets nyttårstalent i Moss
LES MER
Det Norske Blåseensemble
Tollbugata 4-6, 1767 Halden, P.B. 122,
N-1751 Halden, Norway
TEL: +47 69 17 82 50 (09.00-15.00)
HOVEDSPONSOR:
KynCMYK%20lang_ramme_2017