alma

Krysser sjangergrenser

Alma Rogde Thomassen fra Mysen er vant til å opptre i musikaler, på teater og intimkonserter. Nå skal hun synge som solist på Det Norske Blåseensembles nyttårskonsert i hjembyen.
– Jeg håper jeg får et innblikk i hvordan det er å synge med et stort og profesjonelt orkester, sier femten år gamle Alma Rogde Thomassen.
 
– Det blir en utfordring, for så langt har jeg bare erfaring fra mindre konserter og teaterforestillinger.

Sterke følelser

Når Det Norske Blåseensemble 6. januar inviterer til nyttårskonsert på Festiviteten Kulturhus, skal Alma synge Händels Lascia ch’io pianga. Melodien er kjent fra flere av komponistens verker, og har også vært brukt i filmer som Farinelli og Antichrist, men arien er først og fremst forbundet med operaen Rinaldo. Der synges den av Almirena, som holdes fanget og trygler om å slippes fri.
 
– En nyttårskonsert handler jo i utgangspunktet om optimisme og en ny, god start på året, så denne arien er kanskje litt tristere enn det mange forbinder med sånt. Likevel er den veldig fin, og melodien er mer oppløftende enn den triste teksten skulle tilsi, sier Alma.
 
– Som sanger har man selvfølgelig gjort noe riktig hvis publikum begynner å gråte når man synger den, men jeg vil ikke skape noen spesielt trist stemning, bare fremføre en sang som er helt nydelig.
 
Selv om hun ikke går inn for å få publikum til å gråte, håper Alma hun klarer å vekke noen følelser i salen.
 
– Jeg håper det treffer noen, at de kan kjenne litt på følelsene som skildres gjennom teksten og melodien. Den handler om å være bundet til noe, og ikke klare å slippe fri. Hvis jeg klarer å fremføre den på riktig måte, tror jeg publikum kan forvente en sang som både er fin og veldig rørende.

Får bruk for teatererfaring

For å formidle de sterke følelsene i teksten, mener Alma hun må «grave» i egne følelser. Hun prøver å kjenne på hvordan det er å sørge og lengte etter frihet, og skildre en sårbarhet gjennom sangen.
 
– Hvis jeg klarer å grave frem noen minner mens jeg står på scenen, kan jeg finne det triste, men samtidig håpefulle i arien. Jeg synes det er morsomt å få muligheten til å bruke litt av teatererfaringen jeg har når jeg synger, sier hun.
 
Alma har gått musikallinjen ved Eidsberg Kulturskole i fire år, og forteller at det var litt tilfeldig at hun begynte med sang. Som elleveåring så hun kulturskolens oppsetning av Oliver!, og ble inspirert til å begynne med teater. Da hun oppdaget at musikalklassen holdt audition, endte hun opp med å prøvesynge, og kom inn til tross for at hun var noe yngre enn resten av kullet.
 
– Jeg hadde ikke noe særlig erfaring, men har alltid likt å synge. Derfor var det veldig gøy å få mulighet til å utvikle det gjennom timer hos en sangpedagog.

Kul kulturskolelærer

Nå tar Alma dansekurs, timer i egen- og fellessang, og spiller i tillegg teater. Selv om det blir travelt med alle øvingene, trives hun med å jobbe med flere uttrykksformer, mye takket være musikallæreren Marte Hagen.
 
– Hun er kjempekul! For det første er hun utrolig støttende, og for det andre er hun veldig god rent pedagogisk. Hun forteller hva jeg må gjøre bedre på en veldig direkte måte, men uten at det får meg til å føle meg dårlig. Vi lærer metoder innen jazz, klassisk, opera og mange andre sjangre, og Marte klarer alltid å finne en måte å flette de sammen på. Det er veldig interessant å lære hvordan man kan bruke ulike teknikker i flere sjangre, sier Alma.
 
Kulturskolens musikallærer har også hjulpet Alma med en solid selvtillitsboost ved å anbefale henne som solist til den kommende nyttårskonserten.
 
– Det betyr veldig mye for meg, fordi det er så mange flinke sangere i klassen. Jeg skjønte først ikke hvorfor jeg ble valgt, for jeg følte egentlig ikke at jeg hadde noe spesielt talent å vise frem. At læreren viste meg at jeg faktisk har noe spesielt, dét traff meg veldig, sier hun.

Samhold blant sangerne

Selv om hun kan virke beskjeden, gjør Alma det klart at hun har tro på egne evner og føler seg godt forberedt til konserten.
 
– Sangen var vanskelig i starten, men jeg har øvd mye, og synes jeg får til riktig teknikk. Vi har lagt den litt lavere enn den vanligvis synges, derfor må jeg bytte på måten jeg bruker stemmen på for å klare å gå opp og ned når jeg skal. I starten gruet jeg meg litt til de vanskelige delene, og jeg er fortsatt nervøs for selve opptredenen, men nå tror jeg det kommer til å gå kjempebra.
 
For Alma er det betryggende å ha støtte fra resten av kulturskoleklassen, og hun mener samholdet i gruppen fører til at alle blir bedre.
 
– Hos oss er det ikke slik at én er best og får alle sangene. Vi har mange småkonserter der alle får prøvd seg, og vi setter opp kabareter med mange forskjellige innslag slik at alle får vist seg frem med en egen solo.
 
– Så det er ingen sjanse for at du kommer til å utvikle divatendenser etter solistopptredenen på nyttårskonserten?
– Nei, det kommer aldri til å skje! Jeg er en del av en fantastisk gjeng, og vi unner hverandre alt.
Tekst: Ida Skogvold.
Foto: Veronica Van Groningen 

andre relaterte nyheter

ingeborg2 980x650
Tidligmusikk
Spanske cellotoner fra ung solist
LES MER
hannah 980x650
Tidligmusikk
Lystig arie fra fyldig stemme
LES MER
nina gravrok 980x650
Tidligmusikk
Glitter, glamour og klassiske bravurnumre
LES MER
Det Norske Blåseensemble
Tollbugata 4-6, 1767 Halden, P.B. 122,
N-1751 Halden, Norway
TEL: +47 69 17 82 50 (09.00-15.00)
HOVEDSPONSOR:
kyncmyk lang ramme 2017
}, []);