ida halden

Høytidsstemt arie fra ung sopran

På Det Norske Blåseensembles nyttårskonsert i Halden skal Ida Bergman fremføre en følelsesladet og storslått arie. – Jeg håper å vekke følelser blant publikum, også hos noen andre enn moren min, sier sopranen.
Første gang haldenseren Ida Bergman opptrådte med Det Norske Blåseensemble, var i elleve-årsalderen i en barneteateroppsetning av et Torbjørn Egner-stykke. Nå er hun seksten, og stolt over å ha blitt invitert til å opptre med dem igjen – denne gang i et nokså annerledes format, under nyttårskonserten som finner sted 5. januar i Brygga Kultursal i hjembyen Halden.
 
– Det er helt fantastisk å få mulighet til å være med på noe slikt. Konserten blir nok det største jeg har opplevd musikalsk, sier Ida.
 
Grandiost og vakkert

På nyttårskonserten skal hun synge arien Tu del Ciel ministro eletto fra Händels første oratorium, Il Trionfo del Tempo e del Disinganno. Arien er i den britiske avisen The Telegraph omtalt som «et himmelsk stykke som beroliger, gir kroppen og dens uregjerlige energi hvile, og leder oss mot det åndelige». Selv mener Bergman den passer ypperlig til en nyttårskonsert og høytidsstemningen det medfører.
 
– Den er veldig grandios, den har en slags storhet over seg, og er litt staselig. Og så er den jo veldig vakker, sier hun.
 
– Samtidig er den ganske krevende å synge rent teknisk. Men jeg har fremført den på konsert tidligere, og øvingen går bra, så forhåpentligvis sitter den når jeg står på scenen.
 
Ifølge Ida er Tu del Ciel ministro eletto et spesielt følelsesladet musikkstykke, og hun håper å lykkes i å formidle de sterke følelsene for tilskuerne.
 
– Jeg håper de synes det er fint og at jeg klarer å vekke noen følelser i dem, også hos noen andre enn moren min, sier hun.
 
– Både den nærmeste familien og en venninne kommer til å sitte i salen, og det er alltid veldig betryggende å ha dem blant publikum. Jeg blir ofte mer nervøs på konserter når jeg vet at mormor, som selv synger i kor, tar turen. Når jeg opptrer foran folk jeg kjenner godt, men som ikke hører meg synge så ofte, føler jeg at jeg må imponere litt ekstra.
 
– Litt som en joggetur

Det var Idas mor som i sin tid meldte datteren på timer hos sangpedagog ved Halden Kulturskole, der hun har gått i lære hos Elisabet Hellstrøm i nærmere syv år.
 
– Jeg har alltid vært glad i å synge, og det la nok moren min merke til. Hun hadde et prinsipp om at barna hennes skulle drive med noe innen idrett og noe innen kultur, og så kunne vi velge en tredje aktivitet hvis vi hadde lyst, sier Ida.
 
– Dermed har jeg vært innom tegnekurs og forskjellige sportsgrener, og en periode med fiolinkurs da Alexander Rybak ble populær. Det jeg har fortsatt med er speideren og sangen, for det er det som virkelig er morsomt.
 
Selv om hun la idretten på hylla da hun ble lei prestasjonsjaget, er det elementer ved musikken Ida mener minner om en treningsøkt.
 
– Det å stå på scenen og fremføre noen man har øvd på lenge, er egentlig litt som å jogge. Man kvier seg kanskje litt til selve joggeturen, og man blir kanskje litt nervøs før man skal synge noe krevende, men mestringsfølelsen når man har fått det til er veldig deilig å kjenne på, sier hun.
 
– Samtidig er jeg også veldig glad i følelsen jeg får mens jeg synger, det er noe veldig befriende ved det. Det nærmeste jeg kommer å klare å beskrive det er når noen sier de er «ruset på livet». I så fall er jeg ruset på sangen, sier hun og ler.
ida %c3%b8velse
– Morsomt å hevde seg

Til tross for at sangen er noe Ida åpenbart får mye glede av, er hun usikker på om en musikerkarriere er noe hun kommer til å satse på i fremtiden. For tiden går hun musikklinjen på videregående skole, men om hun kommer til å søke musikkstudier etter det eller fortsette med sang på hobbybasis, har hun enda ikke bestemt seg for.
 
– Jeg tror livet som musiker ganske stressende, selv om det sikkert er veldig gøy også. Derfor kommer jeg til å vurdere om jeg satser på sangen eller velger studier innen samfunnsfag, og sånn sett er nyttårskonserten med Det Norske Blåseensemble en god mulighet til å få en slags smakebit på hvordan det er å opptre på profesjonelt nivå, sier hun.
 
– Og så er det fin måte å få vist hva jeg kan. På skolen har jeg piano som hovedinstrument, for å lære meg det i tillegg til å synge. Der opptrer jeg som nybegynnerpianist, så det blir morsomt å få hevde seg litt gjennom sangen på konserten med blåseensemblet.
 
Sangundervisningen får hun altså på kulturskolen, der lærer Elisabet Hellstrøm øser av sine erfaringer fra karrieren som operasanger i Sverige, Tyskland, Danmark og Nederland.
 
– I den grad jeg har et musikalsk forbilde, må det være henne. Hun har lært meg alt jeg kan om å synge, sier Ida.
 
– Én ting er at hun har lært meg det grunnleggende, hvordan man bruker støttemuskler og er åpen og avslappet i munnen. Men hvis jeg velger å synge profesjonelt, kan jeg også ta med meg en del av Elisabeths erfaringer. Hun har hatt en spennende karriere, og jeg synes det hadde vært veldig gøy å kunne oppnå noe av det samme.
 
Konserten motiverer

Ifølge Ida er det lite sannsynlig at hun ville hatt motivasjon til å øve så mye som hun har gjort de siste seks-syv årene dersom hun ikke hadde gått i lære hos en entusiastisk og dyktig sangpedagog ved kulturskolen. Nå har hun altså ekstra motivasjon i form av muligheten til å opptre med Det Norske Blåseensemble foran et stort publikum fra hjembyen.
 
– Det kommer til å bli veldig gøy å synge med så gode, profesjonelle musikere. Jeg blir nesten litt
nervøs av å tenke på det, men nå som det går bra på øvingene kan jeg bare glede meg.
Tekst: Ida Skogvold.
Foto: Veronica Van Groningen og Ida Skogvold (prøvebilde).

andre relaterte nyheter

ingeborg2 980x650
Tidligmusikk
Spanske cellotoner fra ung solist
LES MER
hannah 980x650
Tidligmusikk
Lystig arie fra fyldig stemme
LES MER
nina gravrok 980x650
Tidligmusikk
Glitter, glamour og klassiske bravurnumre
LES MER
Det Norske Blåseensemble
Tollbugata 4-6, 1767 Halden, P.B. 122,
N-1751 Halden, Norway
TEL: +47 69 17 82 50 (09.00-15.00)
HOVEDSPONSOR:
kyncmyk lang ramme 2017
}, []);