dnbe messias 980x650

Händels Messias

Billetter

01.12
KL 19.00
Universitetets Aula - Oslo
03.12
KL 19.00
Sarpsborg kirke - Sarpsborg
05.12
KL 19.00
Immanuels kirke - Halden
Händels mektige Messias
Det Norske Blåseensemble gjenopptar førjulstradisjonen med Händels Messias sammen med Schola Cantorum, spennende solister og dirigent Steven Devine.
Händels (1685 – 1759) Messias ble komponert på tjuetre sagnomsuste dager, men tar etter sigende et helt liv å fordøye. Ensemblet har i en årrekke levd tett på Händels skildring av Messias’ ankomst til jorden. For mange – både publikum og ensemble – har librettoen med bibelske tekster blitt en kjærkommen juletradisjon.
 
Dirigent: Steven Devine
Arrangement: Stian Aareskjold
 
Solister;
 
Berit Solset, sopran 
Sunniva Eliassen, alt
Joshua Ellicott, tenor
Halvor Melien, bass   
 
Kor: Schola Cantorum
 
Historien om Händels Messias
 
Messias er det mest kjente oratoriet av Georg Friedrich Händel og har bidratt sterkt til at han ble en verdenskjent komponist. Han komponerte oratoriet i tiden fra 22. august til 14. september 1741, og det ble urfremført under en veldedighetskonsert i Dublin 13. april 1742. På denne tiden skal Händel ha vært gjeldtynget, deprimert og syk etter en lang karriere fylt med seier og suksess, spektakulære investeringer, fiaskoer og brutal konkurranse.

Historien forteller at presten og forfatteren Charles Jennens – en god venn og samarbeidspartner – kom med en helt ny libretto (tekst) til Händel. Dette var en samling bibeltekster som omhandler Jesu liv, og han ville at Händel skulle bruke dem som utgangspunkt for et engelsk oratorium. Komponistens første reaksjon skal ha vært at han kastet alle tekstene fra seg fordi han ikke orket å skape noe. Senere tok han tekstene tilbake og startet arbeidet.

I løpet av 23 dager hadde han skrevet hele Messias verket – på ikke mindre enn 260 håndskrevne sider med cirka tre timer musikk. Vi får trolig aldri vite hva som egentlig skjedde disse tre ukene sensommeren i 1741. Noen skildrer Händel med øynene fulle av tårer mens oratoriet ble notert i et rasende tempo, mens andre kilder antyder at høyere makter styrte pennen. Historien forteller også at Händel skrev seg frisk fra sin depresjon og fikk kreftene og livet tilbake. Oratoriet ble en gedigen suksess fra første fremføring, og har siden den gang beholdt sin ikonstatus.

Verkets tekster er utelukkende hentet fra Det gamle og Det nye testamentet, og de tre delene konsentrerer seg om profetiene og fullbyrdelsen av disse, om lidelsen og oppstandelsen og den siste om Messias og livet etter døden. Oratoriet er ikke liturgisk musikk – altså ikke skrevet for bruk i messe – men har etter Händels død blitt et av de mest sentrale verk som knytes til vår adventstid og julefeiring. Og hvem kjenner vel ikke igjen det legendariske hallelujakoret som avslutter annen del? 
 

Medvirkende

Det Norske Blåseensemble,

Andre relaterte konserter

Det Norske Blåseensemble
Tollbugata 4-6, 1767 Halden, P.B. 122,
N-1751 Halden, Norway
TEL: +47 69 17 82 50 (09.00-15.00)
HOVEDSPONSOR:
kyncmyk lang ramme 2017